Terug naar Beeldschoon Schijndel

BEELDSCHOON SCHIJNDEL

Voorwoord

De gemeenteraad van Schijndel besloot, eind 1976 voor het eerst, een bedrag van f 50.000,- ten laste van de gewone geldmiddelen van de gemeente te storten in het fonds  "Verfraaiing gemeente".

Met dit belangrijke besluit bracht de gemeenteraad tot uiting dat de tijd gekomen was "de huiskamer van de gemeente" niet alleen maar te beleggen met fraaie grastapijten of daarin uitsluitend bomen en heesters van formaat te planten, doch daarin tevens plaats in te ruimen voor kunstzinnige aankleding. Sedertdien gaf het gemeentebestuur gestalte aan de behoefte aan meer verfraaiing door kunstenaars van allerlei pluimage op te zoeken in hun ateliers en hen gerichte of vrije opdrachten te geven of door op kunstex­posities of bij galeries en kunsthandels uitingen van kunstvormen aan te kopen.

Een brede verscheidenheid aan kunst is het gevolg geweest. Een eenvoudige gravure van Nicolaas Visscher werd voor f 300,- aangekocht en er werd voor f 50.000,- ­deelgenomen in de kosten van aankoop van de beiaard. Alles daartussenin bleek mogelijk: een stenen vaas van f 500,- van Geert Schröder, Antonius met het varken in brons van Niel Steenbergen en een kolossale bronzen beelden- groep van Ru van Rossem. Tevens bronzen, wandkleden, etsen, gouaches en olieverfschilderijen.  Ook het verzoek - het produceren van een grammofoonplaat door een Schijndelse musicus mogelijk te maken - werd in de besluitvorming betrokken en akkoord bevon­den.

Overigens werden ook uit andere bronnen gelden geput om wat meer aan de aankle­ding van Schijndel te kunnen doen. In de prijzen van de door de gemeente verkochte woningbouwgronden wordt - voorzover mogelijk - een bedrag van f 2,- tot f 2,50 per m2 daarvoor opgenomen.

Ik prijs mij bijzonder gelukkig, dat de gemeenteraad in 1976 tot het instellen van het Verfraaiingsfonds heeft besloten.

De belangstelling voor de bronzen beelden bestaat niet alleen bij onze inwoners doch ook bij anderen. Dit boek zal die belangstelling hopelijk nog meer stimuleren.

Tot slot wil ik natuurlijk niet nalaten de initiatiefnemers tot dit boekwerk - Beeldschoon Schijndel - die door de gezamenlijke krachtsinspanning de wijk "Plein" van de grond hebben getild - bijzonder te bedanken, dat zij onder auspiciën van de gemeente Schijn­del, de uitgave van dit boek ter hand hebben willen nemen. Het boek biedt een fraai overzicht van de bronzen beelden, die sedert 1976 in Schijndel terecht kwamen, hetzij door aankoop, door schenking of door bruikleen.

G.M. Scholten, burgemeester van Schijndel

Terug naar Beeldschoon Schijndel