VOORWOORD

Gehoor gevend aan het verzoek van de redactie van het Heemkundeblad Schijndel heb ik de diverse afleveringen van "De Gele Rijders" getotaliseerd tot deze monografie. Hierbij wil ik aantekenen dat ik op enkele plaatsen de tekst van de eerder verschenen afleveringen heb gewijzigd en tevens aanvullende tekst heb opgenomen.

De reden waarom ik me heb verdiept in het onderwerp "De Gele Rijders" is tweeledig:

- allereerst als antwoord op de door allochtonen vaak gestelde vraag:

"wat waren de "Gele Rijders" in het Schijndel van weleer"          .

- op de tweede plaats omdat mijn vader in de jaren 1914 - 1919 deel uitmaakte van

het korps "De Gele Rijders".

Bij mijn onderzoek heb ik erg veel medewerking ontvangen van familieleden van Schijndelse ex-Gele Rijders. Ook bij vele andere personen die zich, zij het nog als jeug­dige tijdgenoot, de periode van de "Gele Rijders" in Schijndel konden herinneren vond ik een gewillig oor.

Vanzelfsprekend wil ik aan al deze mensen mijn bijzondere erkentelijkheid en dank uit­spreken. Hun namen, alsook die van de overige bronnen, vindt u achter in deze mono­grafie vermeld en verantwoord.

Ondanks veel speurwerk in diverse archieven vond ik weinig resultaat. Blij verrast was ik daarom dat ik bij mijn laatste pogingen in het museum, tevens archief, van het Korps Rijdende Artillerie in de Saksen Weimar Kazerne te Arnhem toch nog veel informatie en fotomateriaal vond.

Mijn grote dank gaat dan ook uit naar Kolonel Greter en volontair-archivaris Mr. Verhoeven voor hun spontane ontvangst en de ruime medewerking die ze mij verleen­den bij mijn bezoek.

Veel dank ben ik ook verschuldigd aan de leden van de redactie van het Heemkundeblad, Ben Hartman en Lia van Rozendaal, die door hun stimulering en met hun inzet de uitgave van deze monografie mogelijk maakten.

Moge deze monografie bijdragen tot het beleven van een legendarisch fragment uit de historie van Schijndel.

November 1998

Ben Peters