EINDE EERSTE WERELDOORLOG

De Duitse Keizer Wilhelm II zag na het mislukte slotoffensief in juni 1918 spoedig in dat de strijd voor hem verloren was.

Op 10 november 1918 "vluchtte" hij en stak in Limburg de grens over om in ons land asiel aan te vragen.

De volgende dag wordt de wapenstilstand getekend, waarbij toch wel erg zware, bijna niet te verwezenlijken, eisen aan Duitsland gesteld worden. Ondanks revolutionaire bewegingen - die niet beperkt bleven tot Duitsland - "ging het terugtrekken van het Duitse leger met de grootste orde gepaard".

Op 20 en 21 november trokken zo'n 250.000 Duitse soldaten door Limburg naar hun vaderland terug. (G. K. R.A. Rambonnet, pag. 113).

In Nederland steken linkse groeperingen de kop op en er dreigen wantoestanden te ont­staan.

Zie het volgende hoofdstuk "Revolutie".

De gevechtsbatterijen en de bagagetrein met keukenwagens in Schijndel worden klaar­gemaakt voor de afmars naar de grensstreek. Overtollige kleding en materialen, die niet tot de velduitrusting behoren, kunpen tegen ontvangst van bonnen in het patronaat ingeleverd worden.

Gelukkig hoeft de afmars niet plaats te vinden.

Afb.84  Patronaat

Van Frans Vousten (2 jaar geleden plotseling overleden) ontvingen wij vlak voor zijn dood nog een ansichtkaart van het patronaat, waarop ook "Gele Rijders" te zien zijn. De afzender van deze kaart was Plagman, "Gele Rijder" te Schijndel.

Afb.79  Ansichtkaart van het patronaat met op achterzijde tekst van Plagman.

Afb.80  De achterzijde van bovenstaande ansichtkaart