Voorwoord

Indien men het verleden niet kent,

heeft men geen duidelijk zicht op de toekomst.

Met deze gedachten voor ogen heb ik al sedert mijn komst naar Schijndel in 1976 de mogelijkheden onderzocht om te komen tot een geschiedschrijving van Schijndel. Mijn gedachten gingen uit naar de mensen van ons streek archivariaat 'Langs Aa en Dommel'. Gebrek aan tijd bij het streekarchivariaat voor zo'n omvangrijk werk verhin­derde de aanpak van een geschiedschrijving. Het inschakelen van be­roepskrachten werd overwogen doch gebrek aan geldmiddelen ver­hinderde ook dat.

Totdat een aantal jaren geleden onze archivaris W. Comelissen mij in contact bracht met pater Wiro Heesters. Ondanks zijn leeftijd was pater Wiro bereid het omvangrijke werk op zich te nemen. In zijn inleiding kunt u lezen dat hij zich vooraf vergewist heeft van de steun van een groot aantal medewerkers.

Mijn dank gaat natuurlijk uit naar deze medewerkers. Ook de Stich­ting Brabants Heem komt veel lof toe. Maar op de eerste plaats moet het volle licht van de schijnwerper vallen op pater Wiro Heesters. De Schijndelse gemeenschap is zeer veel dank verschuldigd aan pater Wiro die geheel belangeloos de pen gevoerd heeft om in een reeks van jaren te komen tot dit werk. Een gelukkige omstandigheid is het dat het boek verschijnt in het jaar 1984 waarin Schijndel geacht wordt 675 jaren te hebben bestaan.

Hoewel de gegevens in dit boek verwerkt ten volle verantwoord zijn wil dat niet zegen dat hier een dorre wetenschappelijke verhan­deling voor u ligt. Het doet mij genoegen dat het boek gemakkelijk te lezen is voor eenieder die enige belangstelling heeft voor de geschie­denis van ons dorp.

Ik vertrouw dat velen in en buiten Schijndel het omvangrijke werk van pater Wiro op zijn juiste waarde zullen weten te schatten.

G.M. Scholten, burgemeester van Schijndel.