Voorwoord

De daad is verleden, het teken ervan blijft *

De bouw van molen De Pegstukken ligt al meer dan 150 jaar achter ons, maar het teken kunnen we – gelukkig - nog steeds bewonderen. Schijndel heeft een rijke molenhistorie. De eerste molen die in Schijndel maalrechten had was de Koeveringse molen. Dit speelde zich af in 1299, de Koeveringse molen is dan ook een van de oudste molens in ons land. In de negentien­de eeuw kwamen meerdere molens de Schijndelse horizon ver­rijken. Pater Wiro Heesters heeft het in zijn Historische Verkenningen zelfs over een gouden tijd voor molenbouwers. In 1844 bouwden de gebroeders Jan Baptist en Jan Francis de Backer een stenen bergmolen; in 1845 werd deze molen in gebruik geno­men. De molen zonder naam werd al snel De Pegstukken ge­noemd, aangezien de korenmolen aan De Pegstukken ligt. In 1967 heeft de gemeente de molen gekocht van de familie De Backer en met subsidie van Monumentenzorg gerestaureerd.

Schijndel is acht molens rijk geweest, maar molen De Pegstuk­ken is het beste voorbeeld van de actieve monumentenzorg in Schijndel. Als enige werkende molen in Schijndel is de glorie van weleer niet verloren gegaan. Met de machtige wieken draait De Pegstukken meerdere malen per jaar, al naar gelang de wind waait. De vrijwillige molenaars zijn hierbij een belangrijke spil in het raderwerk van De Pegstukken. Behalve de molen op di­verse dagen per jaar draaiende te houden, zorgen zij ook voor het noodzakelijke onderhoud. De korenmolenaars verdienen daarom alle lof voor het zo voorbeeldig in stand houden van één van de weinige tekens uit het verleden dat Schijndel nog rijk is.

Het boek over De Pegstukken dat nu voor u ligt, verhaalt over 150 jaar historie. Met molen De Pegstukken als rode draad gaat u terug in de Schijndelse tijd, maar krijgt u tevens inzicht in de wereld van wind, wieken, kapzolder en kruiwerk.

Ik wens u veel leesplezier met "De Pegstukken 1845-1995 en andere Schijndelse molens" en ik vertrouw erop dat dit boek aanleiding zal zijn om molen De Pegstukken (nog) eens van dichtbij te bewonderen.

G.M. Scholten, burgemeester van Schijndel

* Naso Publius Ovidius, Romeins dichter